Do zakresu działania stanowiska należy:
- załatwianie spraw pracowniczych związanych z zatrudnianiem nowych pracowników, obsadzaniem wakatów i zmianami wewnętrznymi, przeniesieniami pracowników,
- załatwianie spraw pracowniczych związanych z powołaniem odwołaniem na stanowiska kierownicze Starostwa oraz jednostkach organizacyjnych powiatu,
- organizowanie naboru pracowników, w tym urzędnicze stanowiska kierownicze i stanowiska urzędnicze,
- opracowywanie analiz o sytuacji kadrowej w starostwie,
- opracowywanie wniosków sprawach wyróżnień, nagród i nagród jubileuszowych,
- występowanie zapytaniem o karalność do Krajowego Rejestru Karnego w stosunku do nowo zatrudnionych pracowników,
- prowadzenie spraw związanych z urlopami pracowniczymi, rejestrem czasu pracy, zwolnieniami lekarskimi,
- wystawianie świadectw pracy,
- przygotowywanie wniosków w sprawach rentowych i emerytalnych,
- kompletowanie dokumentacji dla pracowników i byłych pracowników odchodzących na emeryturę,
- sporządzanie obowiązujących na stanowisku sprawozdań GUS i ZUS,
- współpraca z Powiatowym Urzędem Pracy w ramach realizacji staży absolwenckich i prac interwencyjnych,
- prowadzenie rejestru i wystawianie poleceń wyjazdów służbowych - realizowane wspólnie z sekretariatem starosty,
- prowadzenie dokumentacji związanej z przeprowadzaniem oceny kwalifikacyjnej pracowników zatrudnionych na stanowiskach urzędniczych w Starostwie,
- prowadzenie dokumentacji z zakresu danych osobowych,
- współdziałanie ze Skarbnikiem w planowaniu i realizacji wydatków osobowych Starostwa,
- opracowywanie wspólnie z Sekretarzem regulaminu wynagradzania oraz regulaminu pracy, pracowników oraz jego stałe monitorowanie,
- nadzorowanie przestrzegania przez pracowników Starostwa czasu pracy, rozliczanie czasu pracy,
- wykonywanie innych zadań wynikających zobowiązujących przepisów prawa, merytorycznie związanych z zadaniami stanowiska,
- rozliczanie wynagrodzeń osobowych pracowników i innych wydatków osobowych nie zaliczanych do wynagrodzeń oraz świadczeń społecznych na rzecz osób fizycznych , dodatkowego wynagrodzenia rocznego, wydawanie zaświadczeń o wysokości wynagrodzeń i innych świadczeń,
- rozliczenia z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych z tytułu składek na ubezpieczenia społeczne i wypłaconych świadczeń,
- rozliczenia z Urzędem Skarbowym z tytułu podatku dochodowego od osób fizycznych.