Naczelnik Wydziału: Grzegorz Sobczyk
Pracą wydziału kieruje Naczelnik.
Do zakresu działania wydziału należy:
- w zakresie nabywania i gospodarki mieniem powiatu:
- przygotowywanie dokumentacji i występowanie o potwierdzenie w drodze decyzji wojewody nabycia przez powiat własności nieruchomości z mocy,
- przygotowywanie dokumentacji i występowanie o nabycie w drodze decyzji własności nieruchomości niezbędnych dla realizacji zadań powiatu,
- nabywanie nieruchomości na własność powiatu w drodze kupna - sprzedaży, darowizny, zamiany przez zasiedzenie, w drodze spadkobrania oraz na podstawie innych tytułów,
- regulacja stanów prawnych nieruchomości przejmowanych do zasobu powiatu,
- współudział w regulacjach stanu prawnego nieruchomości zajętych pod drogi powiatowe, wprowadzanie zmian wynikających z decyzji administracyjnych do ewidencji gruntów i ksiąg wieczystych.
- gospodarka nieruchomościami powiatu:
- realizacja polityki powiatu w zakresie gospodarki zasobem nieruchomości,
- podejmowanie czynności w postępowaniach administracyjnych prowadzonych przez inne organy, dotyczących nieruchomości powiatowych,
- gospodarowanie powiatowym zasobem nieruchomości poprzez ewidencjonowanie nieruchomości oraz zabezpieczenie ich przed uszkodzeniem lub zniszczeniem,
- sporządzanie planów wykorzystania powiatowego zasobu nieruchomości,
- współpraca z wydziałem budżetowo — finansowym oraz jednostkami organizacyjnymi w sprawie prowadzenia ewidencji środków trwałych tj. budynków, budowli, gruntów,
- podejmowanie za zgodą rady, czynności zmierzających do zbycia darowizny, zamiany nieruchomości z zasobu powiatu,
- organizowanie przetargów na zbycie nieruchomości i zbywanie nieruchomości w drodze bezprzetargowej w przypadkach i na warunkach przewidzianych w ustawie o gospodarce nieruchomościami,
- opracowywanie decyzji w sprawach trwałego zarządu i warunków tego prawa oraz ustalenie wysokości opłat z tytułu trwałego zarządu,
- opiniowanie wniosków w sprawach dotyczących gospodarowania mieniem powiatu,
- opracowywanie zasad najmu, dzierżawy i użyczenia nieruchomości lub ich części — współpraca z innymi wydziałami i jednostkami organizacyjnymi powiatu w zakresie przygotowywania i zawierania umów,
- oddawanie nieruchomości w użytkowanie, dzierżawę, najem i użyczenie,
- działania związane z naliczaniem i regulacją podatków od nieruchomości — sporządzanie deklaracji podatkowych, sprawozdań statystycznych dotyczących mienia powiatu oraz współpraca w tym zakresie z odpowiednimi wydziałami oraz jednostkami organizacyjnymi powiatu,
- ubezpieczenia majątkowe mienia powiatu — współpraca w tym zakresie z kierownikami jednostek organizacyjnych powiatu,
- prowadzenie spraw związanych z remontami i bieżącym utrzymaniem technicznym budynków użytkowanych przez Starostwo i ochrona tych obiektów w tym p.poż.,
- zarządzanie nieruchomościami lokalowymi wchodzącymi w skład powiatowego zasobu nieruchomości.
- sprawowanie z upoważnienia Zarządu Powiatu i w zakresie określonym przez Zarząd nadzoru właścicielskiego nad mieniem powiatu:
- kontrola prawidłowości użytkowania nieruchomości mienia powiatu zgodnie z jego przeznaczeniem i obowiązującymi w tym zakresie przepisami prawa — wnioskowanie w sprawach dotyczących zmiany sposobu użytkowania części lub całości nieruchomości stanowiących mienie powiatu,
- przekazywanie Zarządowi Powiatu okresowych opracowań oraz wniosków dotyczących stanu technicznego mienia powiatu, ze szczególnym uwzględnieniem występujących zagrożeń,
- zlecanie prac w zakresie inwentaryzacji mienia, aktualizacja lub odtworzenie dokumentacji technicznej budynków, budowli i innych obiektów budowlanych stanowiących mienie powiatu,
- udział w pracach komisji przetargowych udzielających zamówień publicznych dotyczących mienia powiatu,
- sprawdzanie stanu dokumentacji obiektów, a w szczególności książki obiektu budowlanego, opracowań projektowych i dokumentacji technicznych robót budowlanych wykonywanych w obiekcie wtoku jego użytkowania oraz realizowanych zadań inwestycyjnych mienia powiatu, zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami,
- opracowywanie i kontrola realizacji wieloletnich i rocznych planów inwestycyjnych — koordynacja planów inwestycyjnych jednostek organizacyjnych powiatu, celem dostosowania do możliwości budżetowych powiatu,
- inicjowanie i koordynacja działań dotyczących modernizacji obiektów budowlanych i pozostałej infrastruktury stanowiącej mienie powiatu celem dostosowania ich do obowiązujących przepisów prawa budowlanego,
- opracowywanie i kontrola realizacji wieloletnich i rocznych planów inwestycyjnych, celem dostosowania do możliwości budżetowych powiatu,
- współpraca z kierownikami jednostek w zakresie opracowywania planów inwestycyjnych, planów remontów i modernizacji oraz współudział w kontrolach prawidłowości ich przeprowadzania,
- przekazywanie Zarządowi okresowych opracowań, wniosków oraz propozycji zaleceń dotyczących mienia Powiatu, ze szczególnym uwzględnieniem sposobów wykorzystywania nieruchomości powiatowych i stanu technicznego budynków, budowli i urządzeń.
- W zakresie ustawy Prawo o ruchu drogowym:
- prowadzenie spraw związanych z usuwaniem pojazdów oraz prowadzenie parkingu strzeżonego dla pojazdów usuniętych w przypadkach, o których mowa wart. 130a ust. 1 lub 2 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym,
- wykonywanie czynności związanych z wystąpieniem do sądu z wnioskiem o orzeczenie przepadku pojazdu usuniętego z drogi, w przypadkach określonych wart. 130a ust. 1 lub 2 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym,
- wydawanie decyzji administracyjnych o ustaleniu i zapłacie kosztów związanych z usuwaniem, przechowywaniem, oszacowaniem, sprzedażą lub zniszczeniem pojazdu.
-
W zakresie gospodarki mieniem Skarbu Państwa:
- prowadzenie spraw związanych z gospodarowaniem i obrotem nieruchomościami Skarbu Państwa w szczególności:
- prowadzenie i aktualizowanie ewidencji nieruchomości na rzecz Skarbu Państwa,
- prowadzenie spraw dotyczących pozyskiwania nieruchomości na rzecz Skarbu Państwa,
- przygotowywanie i opracowywanie dokumentacji do sprzedaży, zamiany, darowizny, oddania w użytkowanie wieczyste lub zarząd nieruchomości stanowiących własność Skarbu Państwa,
- prowadzenie spraw związanych ze zwrotem wywłaszczonych nieruchomości,
- regulowanie stanów formalno — prawnych nieruchomości Skarbu Państwa, składanie wniosków o wpisanie w księdze wieczystej prawa własności na rzecz Skarbu Państwa,
- prowadzenie spraw związanych z użytkowaniem wieczystym nieruchomości Skarbu Państwa,
- prowadzenie spraw związanych z trwałym zarządem nieruchomości Skarbu Państwa,
- zapewnienie wycen nieruchomości Skarbu Państwa,
- naliczanie i aktualizacja opłat z tytułu użytkowania wieczystego i trwałego zarządu,
- prowadzenie spraw związanych z przekształceniem użytkowania wieczystego w prawo własności,
- przekazywanie nieruchomości Skarbu Państwa na cele szczególne,
- prowadzenie czynności związanych z regulacją stanów prawnych nieruchomości Skarbu Państwa, będących w posiadaniu osób fizycznych i prawnych oraz jednostek organizacyjnych, ustanawianie i wygaszanie trwałego zarządu oraz przekazywanie,
- wydawanie zezwoleń na dysponowanie w celach budowlanych nieruchomościami Skarbu Państwa,
- sporządzanie wniosków o wydanie zezwolenia na wycięcie drzew rosnących na nieruchomościach Skarbu Państwa;
- pozostałe zadania z zakresu ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami:
- prowadzenie spraw związanych z ograniczeniem sposobu korzystania z nieruchomości oraz ustalanie odszkodowania za szkody powstałe w wyniku ograniczenia sposobu korzystania z nieruchomości,
- wydawanie zezwoleń na czasowe zajęcie nieruchomości,
- prowadzenie spraw związanych z udostępnianiem nieruchomości na potrzeby realizacji celu publicznego oraz ustalanie odszkodowania za szkody powstałe w wyniku udostępnienia,
- prowadzenie spraw związanych z wywłaszczeniem i zwrotem wywłaszczonych nieruchomości, a także odszkodowaniami za wywłaszczone nieruchomości,
- ustanawianie i wygaszanie trwałego zarządu oraz przekazywanie trwałego zarządu między jednostkami;
- w zakresie ustawy z dnia 10 kwietnia 2003 r. o szczególnych zasadach przygotowywania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych:
- ustalanie odszkodowania za nieruchomości przejęte z mocy prawa na rzecz jednostek samorządu terytorialnego;
- z zakresu ustawy z dnia 29 czerwca 1963 r. o zagospodarowaniu wspólnot gruntowych:
- ustalanie, które nieruchomości stanowią wspólnotę gruntową lub mienie gromadzkie,
- ustalanie wykazu osób uprawnionych do udziału we wspólnocie gruntowej oraz wykazu obszarów przez nich posiadanych i wielkości przysługujących im udziałów,
- zatwierdzanie statutów wspólnot gruntowych;
- w zakresie ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego gruntów zabudowanych na cele mieszkaniowe w prawo własności tych gruntów:
- wydawanie zaświadczeń potwierdzających przekształcenie prawa użytkowania wieczystego w prawo własności,
- podejmowanie czynności związanych z ustalaniem opłat za przekształcenie,
- wydawanie zaświadczeń o wykreśleniu roszczeń w księdze wieczystej;
- w zakresie ustawy z dnia 20 lipca 2017 r. o Krajowym Zasobie Nieruchomości:
- przekazywanie aktualnego wykazu nieruchomości stanowiących własność Skarbu Państwa,
- udostępnianie danych niezbędnych do realizacji zadań Krajowego Zasobu Nieruchomości.