Naczelnik Wydziału: Alicja Polak
Pracą wydziału kieruje Naczelnik.
W skład wydziału wchodzą następujące komórki organizacyjne posługujące się przy znakowaniu prowadzonych spraw i akt symbolami:
- Wieloosobowe stanowisko ds. Dochodów, Planowania Budżetu FnB.II
- Stanowisko ds. obsługi kasy FnB.III
- Stanowisko ds. Kontroli FnB.IV
Stanowisko ds. Kontroli w zakresie realizacji zadań podlega bezpośrednio Staroście.
Zasady postępowania kontrolnego w Urzędzie określa Rozdział 8 Regulaminu Organizacyjnego.
Wydział realizuje zadnia w oparciu o przyjęte zasady rachunkowości:
- opracowywanie projektów budżetu powiatu w zakresie dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów, planów finansowych zadań z zakresu administracji rządowej wykonywanych przez powiat oraz przygotowywanie projektów uchwał dotyczących zmian w budżecie powiatu w ciągu roku budżetowego,
- prowadzenie obsługi finansowej budżetu powiatu w zakresie:
- realizacji budżetu powiatu,
- finansowania działalności jednostek organizacyjnych,
- Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych,
- ewidencji i windykacji dochodów budżetu państwa związanych z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej; opłat za zarząd i użytkowanie wieczyste nieruchomości Skarbu Państwa i innych opłat związanych z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej,
- rozliczania inwestycji realizowanych przez powiat,
- opłat z tytułu wyłączania gruntów rolnych z produkcji rolniczej,
- opłat i kar za korzystanie ze środowiska.
- prowadzenie obsługi kasowej i bankowej budżetu powiatu i gospodarki pozabudżetowej,
- sporządzanie sprawozdań budżetowych z wykonywania budżetu powiatu oraz sprawozdań finansowych, sprawozdań GUS i innych sprawozdań,
- elektroniczne przekazywanie danych dotyczących planowania budżetu i zmian w ciągu roku budżetowego oraz sprawozdawczości budżetowej do regionalnej izby obrachunkowej za pomocą programu bestia,
- opracowywanie analiz finansowych i informacji o przebiegu wykonania budżetu powiatu,
- ewidencja majątku powiatu i nadzór nad mieniem powiatu, rozliczanie inwentaryzacji majątku,
- kontrola prawidłowości gospodarowania środkami publicznymi — zgodności z planem finansowym, celowości wydatków ponoszonych na realizację zadań prowadzenie polityki w zakresie pozyskiwania dochodów własnych powiatu,
- ewidencja księgowa, rozliczenia i rozrachunki z pracownikami i z budżetem z tytułu zakładowego funduszu świadczeń socjalnych,
- naliczanie i opłacanie podatku od nieruchomości,
- ewidencja i rozliczenia podatku VAT z uwzględnieniem centralizacji VAT, wystawianie faktur i rachunków dotyczących sprzedażny materiałów i usług,
- rozlicznie wpłat na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych,
- prowadzenie ewidencji księgowej związanej z obsługą programów i projektów współfinansowanych z funduszy Unii Europejskiej i innych źródeł,
- rozliczanie udzielonych dotacji budżetowych,
- analiza wykorzystania środków finansowych pochodzących z opłat i kar za korzystanie ze środowiska.
- dokonywanie oceny sytuacji ekonomiczno-finansowej samodzielnego publicznego zespołu zakładów opieki zdrowotnej na podstawie raportu o sytuacji ekonomiczno-finansowej szpitala.